Jídlo tvoří značnou část hmotnosti a objemu batohu na našich cestách a pokud nebudeme volit vhodné jídlo, těžko se sbalíme na více než  2 dny. Proto je důležité vědět, které jídlo se na cestách vyplatí!


Nejnižší hmotnosti a objemu jídla docílíš, pokud začneš sledovat poměr kalorie/hmotnost (kcal/g), každého jídla. Takže množství energie, které ti jídlo poskytne za svoji hmotnost.

  • Dobrý poměr mezi energií a hmotností je od 420 kcal/100 g a výše
  • Oříšky, semínka, olivový olej, arašídové máslo, hořká čokoláda a jídlo s vyšším obsahem tuku = déle zůstaneš nasycený a mají lepší poměr kcal/g
  • Čerstvá zelenina a ovoce = obecně horší poměr kcal/g

Cíl stravy – výživa, chuť a vysoký poměr kcal/g

Dobrá výživa na cestách je to samé jako dobrá výživa doma. Rovnováha mezi tuky, proteiny a cukry. (dostatek vlákniny, vitamínů, apod.)


Vaření

Pro většinu lidí, je při vaření na cestách primární jednoduchá příprava. (úspora paliva = úspora hmotnosti, úspora času)

A jestli už vařit, tak rychle:

  • Uvařit vodu a zalít (vymrazovaná strava, instantní strava)
  • Volba jídel s krátkou dobou přípravy

Pokud máš v plánu přes den makat, budeš potřebovat více jídla, než obvykle. Někteří hikeři spálí denně až  5 000 kalorií (při dlouhých opakovaných celodenních tůrách).


Tipy

  • Vyhni se jídlu v konzervách = těžké, nízký poměr kcal/g, vytváří zbytečný odpad
  • Co je možné, to si přebal do vlastního = těžké originální obaly, zbytečný odpad
  • Výživově si svůj jídelníček obohať sušeným ovocem a zeleninou
  • S použitím sušičky potravin si připrav své vlastní chutné a výživné pokrmy

Svačina

Velmi důležitá část stravování –> neustálý přísun paliva

  • Sušené ovoce
  • Trail mix
  • Energetické tyčinky (müsli tyčinky)
  • Ovocné rolky
  • Oříšky
  • Čokoláda
  • Čipsy a krekry
  • Sušené maso
  • Sladkosti

Snídaně

  • Sušené mléko
  • Granola (Müsli)
  • Různé tyčinky
  • Trail mix, sušené ovoce
  • Semínka
  • Instantní kaše
  • Vločky
  • Čaj/kafe
  • Instatní snídaňové pokrmy

Oběd

Můžeš se inspirovat i večeří, podle toho jestli chceš vařit nebo jíst hned.

  • Tortilly
  • Vysoce kalorické pečivo
  • Salámy a klobásy
  • Tvrdé sýry
  • Med
  • Arašídové máslo, džemy

Večeře

  • Vymrazovaná strava
  • Polo-instatní pokrmy (těstovinové, rýžové,..)
  • Polo-instatní polévky
  • Instatní nudle
  • Kuskus
  • Sáčkovaný tuňák
  • Bramborová kaše v prášku (bramborové vločky)
  • Pesto

Doplňky

  • Olivový olej
  • Malé balení kečupů, majonéz, džemů, másla
  • Pálivá omáčka
  • Skořice
  • Koření
  • Prášková horká čokoláda
  • Práškové sportovní drinky

I když se spousta jídla nevyplatí tahat, například kvůli vysokému obsahu vody, vzdušnosti, nízkému poměru kcal/g, sem tam se vykašli na tyhle rady a dopřej si něco, co ti zpříjemní život. Pro mě je to například taková šťavnatá okurka!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *